woensdag 27 maart 2013

Whoopie pies

Hoooi lieve lezers,

Vanmiddag kwam ik thuis van school en ik had helemaal geen zin om huiswerk te gaan maken. Ik was ook ontzettend vrolijk, omdat de zon scheen. Echt waar hoor! Ik ben de afgelopen dagen veel vrolijker omdat ik eindelijk weer een keer een glimpje van de blauwe lucht heb kunnen zien. Daarom ging ik maar lekker iets bakken.

Cakejes, koekjes, taart, macarons ik ben er allemaal dol op. Maar wat ik ook ontzettend lekker vind zijn whoopie pies. Misschien ken je ze wel, want ze zijn redelijk bekend. Whoopie pies zijn een soort cakejes. Je doet 2 van die cakejes op elkaar en daartussen iets van een crèmpje. Daarin kan je heel erg veel variëren. Slagroom, jam, chocoladepasta of iets anders overheerlijk. Je kan er ook fruit tussen stoppen of misschien chocolade of walnoten. In het beslag kan je ook veel variaties bedenken. Bijvoorbeeld whoopie pies met chocolade of pompoen. (my favourite!)

Ik heb dit keer gewoon simpele whoopies gemaakt met cacao voor een lekker chocolade smaakje.

Benodigdheden:

  • 225 g zelfrijzend bakmeel
  • 50 g cacaopoeder
  • 100 g roomboter op kamertemperatuur
  • 100 g donkere bastardsuiker
  • 1 zakjes vanillesuiker of 1 tl vanille extract
  • 2 eieren
  • 125 ml melk
How to :
  • Verwarm de oven voor op 180* C. Zeef het bakmeel met de cacaopoeder.
  • Klop met de mixer de roomboter met de donkere bastardsuiker, 1 zakje vanillesuiker en een snufje zout romig. Klop één voor één de eieren door.
  • Klop het bakmeel met de cacaopoeder en tenslotte de melk erdoor. Klop tot een glad beslag.
  • Schep op een bakplaat bekleed met bakpapier met behulp van 2 lepels 16 mooie bolletjes whoopiebleslag - hoe mooier de bolletjes hoe mooier de whoopies bakken! Druk het beslag met de bolle kant van de lepel een beetje plat. Houd 3-4 cm tussenruimte want de whoopies lopen tijdens het bakken nog een beetje uit.
  • Bak de whoopies in de voorverwarmde oven in ca. 15 min. Het ligt ook heel erg aan de grote van de whoopies hoe lang ze in de oven moeten staan. De whoopies zijn goed als ze gelijk terugveren als je er zachtjes op drukt. Je moet dus goed opletten tijdens het bakken.
  • Laat de whoopies na het bakken even afkoelen.
Nu ga ik ook het recept geven van de vulling die ik gebruikt heb. Het is een hele machtige en zoete voeling maar wel ontzettend lekker!

Meng 250 gram hele zachte boter met 250 gram poedersuiker, 1 zakje vanillesuiker of 1 tl vanille extract en 2 el heet water. Je moet heel lang en goed mixen. Totdat het een fluffy mengsel is. Dus heel zacht en luchtig. Deze hoeveelheden zijn voor best wel veel beslag. Ik neem daarom meestal de helft.
Bewaar de crème in de koelkast!

Pak een whoopie en smeer er een beetje crème op. Daarna doe je er een andere whoopie bovenop. Ik heb aan de zijkantjes nog een beetje hagelslag gedaan. 

Dit waren mijn lekker whoopie pies.





Heel veel bakplezier en eetsmakelijk!

x-jes D&S

Geen opmerkingen:

Een reactie posten